Pressmeddelande 2018-10-16

Med anledning av vad som framgått i Södermanlands Nyheter

Tisdag 16 oktober 2018

Pressmeddelande 2018-10-16 från styrelsen för Liberalerna (L) i Nyköping

Med anledning av att Johan Munthe i en artikel i Södermanlands Nyheter meddelat att han lämnat Liberalerna i Nyköping gör dess styrelse följande uttalande:

Det är naturligtvis beklagligt att Johan Munthe nu valt att lämna Liberalarena (L) i Nyköping. Som skäl anger han att L svikit sina väljare.

L i Nyköping gjorde inget bra val 2018. Genom att samarbeta med övriga partier i Alliansen finns dock en möjlighet att kunna driva och – förhoppningsvis – genomföra några av våra hjärtefrågor inom ett Allianssamarbete. Johan Munthe har inte delat denna uppfattning. Han har till styrelsen framfört synpunkter på att ett samarbete med Socialdemokraterna vore ett bättre alternativ. Styrelsens erfarenheter av ett sådant samarbete är inte positivt. Socialdemokraterna har ju också gett upphov till merparten av de stora missförhållanden som vi önskar rätta till!

Att driva partipolitik är att vilja genomföra idéer. Styrelsen för Liberalerna anser att sådana möjligheter finns genom att aktivt samarbete inom Alliansen. Det förhållandet att  Sverigedemokraterna väljer att stödja ett av Alliansen förslag gör ju inte förslaget sämre och leder inte till att det bör dras tillbaka.

Liberalerna (L) i Nyköping kommer aldrig att förhandla eller på annat sätt aktivt samverka med Sverigedemokraterna. Detta är inte att svika sina väljare!

Styrelsen för Liberalerna (L) i Nyköping genom Patrik Ivarsson, ordförande